Teksten en social media voor franchise

Na jarenlang in loondienst in de franchisewereld gewerkt te hebben, heb ik kennisgemaakt met veel franchisegevers én franchisenemers. Die achtergrond neem ik mee in mijn werk als tekstschrijver.

Hoe zichtbaar zijn je franchisenemers?

Ik wil franchisenemers helpen bij het vertellen van hun verhaal en daarmee bij de groei van hun bedrijf. Zichtbaarheid vergroten. Maar dan wel het liefst ‘onder de paraplu’ van de franchisegever.

Ik zal het uitleggen. Stel, je hebt een franchisenemer onlangs begeleid bij het opzetten van een nieuwe vestiging, de opening is geweest (of staat te gebeuren) en dan: draaien maar! Kom maar op met die klanten. De franchisenemer komt er al snel achter dat het hebben van een eigen onderneming veel tijd en energie vraagt. Heel veel tijd en energie. En die besteedt hij of zij aan de zaak en aan de klanten. En terecht! 

Maar hoe blijft hij (ik ga voor het schrijfgemak even uit van hij) die klanten bereiken en hoe trekt hij nieuwe klanten aan? Vanuit de franchiseorganisatie is er vaak een marketingbudget, maar dit is vooral gericht op de landelijke campagnes. Maar juist die lokale marketing maakt het verschil. Wie is de persoon achter de zaak, wat is zijn verhaal? Een bekend logo op de deur en een bekende formule helpen natuurlijk sowieso. Maar er zit nog veel meer in. 

Laat je franchisenemers bezig zijn met ondernemen

Veel franchisenemers beginnen zelf met een social media-account, maar hebben vervolgens geen zin of tijd om dat te onderhouden. Met ‘af en toe iets posten’ kom je er helaas niet. Nieuwsbrief met leuke nieuwtjes en acties? Zou heel leuk zijn, maar wanneer dan? En hoe dan? 

Daar komt bij dat je als franchisegever wel wil dat jouw franchisenemers hun eigen marketing conform jouw formule doen. Denk aan huisstijl, tone of voice, noem maar op. En daar wil ik bij helpen. Hoe? Dat lees je hier.

Hoe bereik je als franchisegever potentiële franchisenemers?

De zichtbaarheid van franchisenemers is 1 ding waarbij ik je kan helpen. Maar er is nog iets. Stel, je franchiseformule loopt goed, je marketing en social media staan als een huis en je weet heel goed hoe je je klanten moet bereiken. Maar dan komt het moment dat je nieuwe franchisenemers zoekt. Hoe ga je die bereiken? Wie zijn jouw ideale franchisenemers, waar ‘zitten ze’ en hoe kun je hen het beste bereiken? Hoe maak je ze enthousiast voor jouw formule? Dat kan door middel van social media, publicaties in de juiste kanalen, blogs etc. Ik denk graag met je mee!

Meer weten?

Stuur dan een mail naar esther.warmerdam@cocochino.nl. Ik overleg graag met je over de mogelijkheden.