Zeg maar jij tegen mij, want ik heb een hekel aan u

Ik ben onlangs overgestapt naar een andere telefoonclub en ik kreeg een mailtje: “Hoe mogen we je aanspreken?”. Ze kennen mij als mevrouw Warmerdam en of ze mij bij mijn voornaam aan mogen spreken. Zo ja, of ik dan terug wilde mailen wat mijn voornaam is. 

Mijn reactie? Mevrouw Warmerdam? Dat was mijn moeder. Ja, jullie mogen mij gewoon Esther noemen. Graag zelfs. 

Mevrouw Warmerdam?

Dat was mijn moeder.

Zeg maar Esther.

Voor wie schrijf je?

Spreek je je lezer met u aan? Of met jij? Geachte mevrouw Warmerdam of Beste Esther? Is je tone of voice in je teksten formeel of informeel? Geldt dat voor je social media, nieuwsbrieven, maar ook voor de teksten op je website?

Vragen die je alleen kunt beantwoorden als je weet voor wie je nu eigenlijk schrijft. Veel bedrijven denken nog teveel vanuit de organisatie. “We zijn een serieuze organisatie en het is een zakelijk onderwerp. Dus we schrijven in een formele stijl en spreken onze lezers met u aan”.  Maar wat als het merendeel van je lezers zich daar totaal niet mee kan identificeren? Dan mis je de aansluiting. Ook serieuze en zakelijke onderwerpen kun je op een informele manier overbrengen. Weet dus voor wie je schrijft. 

Vragen staat vrij

En weet je niet zeker hoe je publiek aangesproken wil worden? Vraag het dan gewoon. Als je überhaupt niet weet wie nu eigenlijk je publiek is, dan heb je eerst nog wat meer werk te doen. Daar vertel ik een andere keer meer over.

Was getekend,
Esther (niet Mevrouw Warmerdam)

Liken en delen