Storytelling. Wat is het verhaal van jouw onderneming?

Storytelling is hot. Of gewoon in het Nederlands: je verhaal vertellen. “Vroeger” ging marketing puur om verkoop. Ik ben een ondernemer, ik heb spullen, die wil ik zo goed mogelijk verkopen. Punt. De meest flitsende campagnes werden op touw gezet, gericht op dat doel: verkoop. Werd er nagedacht over wat de consument wil? Niet echt. Als ik maar spetterend genoeg adverteer en vertel hoe goed mijn product is, willen mensen het vanzelf kopen. En dat werkte. Toen.

Van koude sales naar warme verhalen
De consument is veranderd. Die wil geen mooie verkooppraatjes. Die wil ergens een gevoel bij krijgen. Het toverwoord: beleving. Bij je product, maar ook bij je bedrijf en bij jou als persoon. Daarom is het belangrijk om aan bestaande en nieuwe klanten jouw verhaal te vertellen. Storytelling dus.

Social media lenen zich perfect voor storytelling. Door gebruik te maken van bijvoorbeeld Instagram en Facebook kun je mensen heel makkelijk meenemen in jouw belevingswereld. Zeker met de opkomst van de Stories-optie op deze kanalen wordt de afstand tussen jou en je klant weer een stukje kleiner.

Waarom is jouw verhaal belangrijk?
Belangrijk is om jezelf af te vragen: wat wil ik uitstralen als ondernemer en als onderneming. Wie wil ik graag hebben als klant en hoe wil ik dat zij mij zien. Wil ik een stoere uitstraling of juist een zachte uitstraling. Zakelijk of speels? Daar pas je je content op aan.

In de horeca-branche zie ik op Instagram veel dezelfde posts. Een kek fotootje van een cappuccino, tosti, mooi filtertje. Leuk. Maar die 20 andere ondernemingen in de buurt laten precies dezelfde cappuccino en tosti zien. Waarom ben jij anders? Waarom moet ik als klant kiezen voor jouw tent? Dat kan door jouw verhaal te delen. Maak het persoonlijk, neem je publiek mee in jouw leven en jouw bezigheden.

Deel je passie
Iedereen heeft een verhaal te vertellen. Je moet het alleen durven delen. Waarom ben jij met jouw bedrijf begonnen? Wat is jouw droom? Jouw passie? Deel dat. Ben je niet aan het werk, maar zit je heerlijk met je voeten in het zand op een mooi strand? Deel dat. Want dat ben jij ook. Het zorgt ervoor dat je klanten zich beter met je kunnen identificeren.

Neem mensen mee in jouw wereld en je kweekt een gevoel van “Hey, bij jou wil ik iets kopen” of “In jouw koffiebar wil ik wel eens zo’n heerlijke kop koffie komen drinken”. Want je brengt gevoel, je brengt (daar zijn we weer) beleving. En dat spreekt zoveel meer aan dan keiharde verkooppraat en flitsende prijsacties. Probeer het maar gewoon. Je zal zien dat het werkt.

Klinkt storytelling allemaal geweldig, maar denk je nu: “Hoe dan?!”, neem dan contact met mij op. Ik help je hier graag bij.

Liken en delen