Storytelling? Sneeuwwitje kan je helpen.

Schrijftip! “Storytelling is hot”. “Je moet aan storytelling doen”. Leuk, maar hoe dan? Storytelling houdt in dat je jouw boodschap in een herkenbaar en pakkend verhaal vertelt. Er zijn veel verschillende manieren en handigheidjes. Ik heb ook een handige structuur voor je. Denk even aan een sprookje, bijvoorbeeld Sneeuwwitje. Wat zit daarin? Een prinses in nood (Sneeuwwitje), een slechterik (de boze koningin), een helpende hand (de zeven dwergen) en natuurlijk de held (de prins). Die personages kun jij net zo goed toepassen op jouw bedrijf, product of dienst. 

Er was eens….

Sneeuwwitje is in dit geval jouw lezer. Bedenk je dus eerst voor wie je eigenlijk schrijft. Begin met een introductie. “Er was eens….”. Hierin vertel je de achtergrond van het verhaal, het probleem dat jij wil oplossen of de vraag die jij wil beantwoorden. Je wil dat je lezer hierbij denkt: “Dit probleem/deze vraag is herkenbaar. Ik lees even verder”. 

Nu begint het avontuur. De slechterik is wat jouw lezer ervaart als specifiek pijnpunt. Dat kunnen er meerdere zijn. Door die te omschrijven, gaat jouw lezer zich nog meer herkennen in de door jou beschreven situatie. Dus wat is nu eigenlijk de oorzaak van het probleem? Wat zijn de struikelblokken, de irritante factoren waar iemand tegenaan loopt? 

En daar ben jij, de held. Wat doe jij als held om de slechterik te verslaan? Wat bied jij als oplossing? Doe je dat alleen of doe je dat met helpers? Wat doen die? Dit kunnen de tools zijn die je gebruikt, je methodes of andere partijen waarmee je samenwerkt. 

En ze leefden nog lang…

Tot slot, het happy end. En ze leefden nog lang en gelukkig. Wat gaat jouw lezer uiteindelijk concreet merken van jouw oplossing? Wat is daar het tastbare resultaat van? Hier kun je nog een call to action aanhangen, zoals een afspraak maken, een formulier invullen of een nieuwsbrief aanvragen. Met deze structuur kom je een heel eind met het schrijven van je teksten. Succes!

Meer schrijftips of hulp nodig?

Meer van deze tips ontvangen? Met mijn nieuwsbrief krijg je ze automatisch in je mailbox. Je kunt je hier aanmelden.

Liken en delen