Simpel, leesbaar en geen gedoe. Dat willen we zien

Keep it simple, stupid! Simpel communiceren en het niet zo moeilijk maken. Makkelijker gezegd dan gedaan voor velen. Ik zie het steeds meer om mij heen. In het bedrijfsleven, in de maatschappij, online, overal. Steeds vaker hoor ik mensen heel hoogdravend praten over hun baan en dan vraag ik: ja, maar wat dóe je dan eigenlijk? Waarna zij hun ellenlange, vaak Engelstalige functietitel oplepelen. Nee, dat was de vraag niet. Een simpel antwoord geven op een simpele vraag is blijkbaar voor veel mensen erg moeilijk.

Keep it simple, stupid

Ken je het KISS-principe? KISS staat voor Keep It Simple, Stupid. Sommigen zeggen dat het staat voor Keep It Short & Simple. Ik reken het allebei goed. Het lijkt wel of we tegenwoordig dingen niet meer simpel mogen houden. Het wordt bijna als een degradatie gezien van het onderwerp. Kijk maar eens op de menukaart van veel restaurants. Daar staan vaak prachtige gerechten op, met mooie benamingen en ingewikkelde ingrediënten. Maar wat het nou eigenlijk is? Geen idee. Zie ik een simpele kaart met daarop kort, bondig en duidelijk de gerechten omschreven? Dan krijg ik acuut trek en kan ik met veel plezier de menukaart doornemen.

Moeilijke-woorden-terreur

Op veel websites lees ik teksten waardoor ik snel weer wegklik. Want als ik een zin 2x moet lezen voordat ik weet wat er staat, dan haak ik af. Dan ben je mijn aandacht weer kwijt. Ik ben zelf van mening dat je teksten moet schrijven zoals je ze zelf live aan andere mensen zou vertellen. Simpel, eerlijk en zonder gedoe. Een tekst wordt niet beter door er heel veel moeilijke woorden in te stoppen. Je bedrijf lijkt daar meestal niet beter en deskundiger door.

Eenvoud verbindt

In mijn samenwerking en ook in mijn communicatie hou ik het juist graag simpel. Mijn ervaring is dat je elkaar daarmee veel sneller vindt en tot een gezamenlijk doel kan komen. Ook in het schrijven van mijn teksten vind ik het belangrijk dat deze makkelijk leesbaar zijn. Dus als je teksten gaat schrijven voor bijvoorbeeld je website of nieuwsbrief, hou het gewoon simpel. Vertel je verhaal, zonder het onnodig ingewikkeld te maken. Houd het leesbaar, laagdrempelig en herkenbaar voor je publiek. Daardoor kunnen veel meer mensen zich met jouw tekst en dus met jou identificeren. En zullen jou daardoor eerder hun vertrouwen gunnen.

Hulp nodig?

Vind je het lastig om je tekst simpel, maar krachtig te maken? Vul dan even het contactformulier in of stuur een mailtje naar Esther.Warmerdam@cocochino.nl . Dan kan ik jou daar wellicht bij helpen.

 

Liken en delen