Gaan wij samen de brug slaan tussen franchisegever en franchisenemer?

“Veel franchiseformules worstelen met het vinden van de juiste balans tussen lokaal ondernemerschap en het voeren van een consistent merk.”

Dit artikel vond ik op de site van Frankwatching en het sluit perfect aan bij mijn laatste blog. Dit is namelijk precies waar ik mij voor in wil zetten. Die brug slaan tussen franchisegever en franchisenemer, die balans wél tot stand brengen. 

Met het merk en de formule in het achterhoofd, toch het persoonlijke verhaal van de franchisenemer vertellen, gericht op de lokale markt. Hoe wil ik dat doen?

Hallo franchisegever.

Allereerst ga ik in gesprek met de franchisegever. Kennismaken, verder gevoel krijgen bij de formule en dan gaan we inventariseren. Bijvoorbeeld:

  • Wat doen je franchisenemers zelf al aan marketing en communicatie
  • Krijgen ze hier begeleiding bij vanuit de franchisegever?
  • Weet jij als franchisegever überhaupt wat er wordt gepost binnen jouw formule?
  • Wie houdt de resultaten van de lokale marketing bij en stuurt bij waar nodig?

Dan gaan we weer een stapje verder. Denk dan aan vragen als:

  • Welk tone of voice wil je hanteren?
  • Welke social mediakanalen wil jij als franchisegever inzetten via je franchisenemers? Zijn nieuwsbrieven interessant voor jouw franchisenemers? 
  • Welke uitingen wil jij per se juist wel of juist niet laten doorschemeren in de marketing van de franchisenemers?
  • Wil je dit voor al je franchisenemers of voor een selectie?

Het verhaal van de franchisenemer

Vervolgens ga ik bij de franchisenemer langs om de sfeer te proeven, kennis te maken en hun persoonlijke verhaal op te halen. De spreekwoordelijke vent in de tent is minstens zo belangrijk, zo niet nog belangrijker, dan het product of de dienst die wordt verkocht. Daarmee kun je het verschil maken in deze markt van steeds groter wordende concurrentie.

Bundelen en draaien maar!

De wensen van zowel franchisenemer als franchisegever worden daarna gebundeld in een voorstel en als we een match hebben: draaien maar! Dit kan bijvoorbeeld inhouden dat ik de social media volledig ga beheren voor de franchisenemer, of dat wij dat samen doen. Alles kan. Afhankelijk van het gekozen pakket, wordt er tussentijds gerapporteerd en geëvalueerd. Voor een indicatie van de kosten per franchisenemer, verwijs ik je naar mijn Tarieven pagina. 

Zullen we een kopje koffie drinken?

Interesse in dit nieuwe concept en zin om vrijblijvend een kop koffie te drinken? Stuur dan een mail naar esther.warmerdam@cocochino.nl


Liken en delen