Communicatie en franchise. Uniform en toch uniek


Franchise is nog steeds volop aan het groeien. Het aantal franchiseformules in Nederland stijgt en daarmee ook het aantal ondernemers dat hun bedrijf runt onder de vlag van een franchisegever. Gebleken is dat communicatie en franchise vaak als een lastige combi wordt ervaren, door het hebben van een uniform concept en een individuele franchisenemer. In deze blog staat het gebruik van social media centraal.

Is herkenbaarheid genoeg?

Eén van de voordelen van franchise is de uniformiteit en herkenbaarheid. Vanuit de franchisegever worden de overkoepelende campagnes geregeld en vaak is er een budget voor de franchisenemer om wat lokale marketing te doen. Denk hierbij aan een advertentie in een streekblad of een lokale actie. Maar is dat genoeg om je te onderscheiden? Meestal niet.

Social media is niet meer weg te denken uit de hedendaagse bedrijfsvoering. Je verhaal vertellen, nieuwe klanten genereren en je zichtbaarheid vergroten: het kan eigenlijk niet meer zonder social media. Maar in het geval van franchise kan dit wel lastig zijn. 

Social media en franchise

Waarom? Omdat franchisenemers vaak geen tijd hebben om een complete social media en communicatiestrategie uit te denken, op te zetten en uit te werken. Of zij weten gewoon niet hoe of hebben er geen zin in. Toch is dit wel een manier om de onderneming verder te laten groeien. Een groei waar zowel franchisenemer als franchisegever bij gebaat zijn. 

Vertel als franchisenemer jouw verhaal

Maar waarom is het gebruik van social media dan zo belangrijk? Omdat je als franchisenemer kunt laten zien wie jij bent en waar jij voor staat, los van die grote franchiseparaplu. Die paraplu zorgt voor je herkenbaarheid, maar jij als ondernemer zorgt voor het gezicht en de beleving. Zie het als een bonbon. Een mooie, herkenbare buitenkant, maar zonder lekkere vulling is het niets bijzonders. Als franchisenemer wil jij ook jouw verhaal vertellen en interactie hebben met je lokale klanten. Dat doe je het best via social media.

Voordelen voor franchisenemer én franchisegever

Voor een franchisegever kan het een probleem zijn als iedere franchisenemer voor zich de social media gaat opzetten. Want hoe houd je in de gaten dat dit wel strookt met waar jij voor staat als franchisegever en hoe borg je dat de sfeer van jouw formule doorklinkt in de berichten? 

Want dat zou toch voor zowel franchisnemer als franchisegever het allermooiste zijn: dat de franchisenemers hun lokale klanten kunnen bereiken, door hun eigen verhaal te vertellen, maar dat de franchiseformule die hierachter zit, wel duidelijk voelbaar is.

Het goede nieuws? Dat kan ook. Ben jij franchisegever of franchisenemer en klinkt dit herkenbaar? Dan wissel ik hierover graag eens van gedachten, want wellicht kan ik jou hierbij helpen.  Stuur een berichtje naar Esther.Warmerdam@cocochino.nl, dan neem ik z.s.m. contact met je op.

Liken en delen